Vloga in pomen taksonomij znanja in ciljev v vzgojno-izobraževalnem procesu


https://doi.org/10.59132/viz/2025/4-5/30-39

Izvleček

V novih učnih načrtih je znanje, ki ga bodo v procesu učenja usvojili učenci, opredeljeno v ciljih oz. skupinah ciljev tem posameznih predmetov/področij. Cilji obsegajo tako deklarativno, procesno kot odnosno znanje. Cilji in standardi znanja, ki izhajajo iz učnih ciljev, pa so zapisani s pomočjo različnih taksonomij, kot so npr. Bloomova, Marzanova, Gagnéjeva, ki opredeljujejo znanje na različnih zahtevnostnih ravneh idr. V članku tako predstavljamo vlogo in pomen najbolj poznanih in uporabljenih taksonomij znanja in ciljev ter njihovo uporabo ponazarjamo z izbranimi konkretnimi primeri na temelju novih učnih načrtov. taksonomije pa vplivajo tudi na izbor didaktičnih oz. učnih strategij, aktivnosti in nalog za realizacijo učnih ciljev kot tudi na snovanje nalog in kriterijev za vrednotenje znanja na temelju učnih ciljev in standardov znanja. Znanje, opredeljeno v učnih ciljih učnih načrtov in katalogov znanja, vključuje tudi prečne veščine in znanje, ki izhaja iz skupnih ciljev. tako v članku predstavljamo tudi prečne veščine, ki so skupne vsem predmetom oz. področjem (kompleksno in kritično mišljenje, ustvarjalnost in inovativnost, sodelovanje in komuniciranje, digitalna kompetentnost, samouravnavanje idr.).

Abstract

Taxonomies of Knowledge and Learning Objectives: Their Role and Importance in the Educational Process

In the new curriculum, the knowledge that students are expected to acquire is defined through learning objectives or groups of objectives for each subject or area, which encompass declarative and procedural knowledge as well as attitudinal competencies. Various taxonomies, such as bloom‘s, Marzano‘s, and Gagné‘s, serve as a framework for recording learning objectives and knowledge standards, which categorise knowledge according to different levels of complexity. This article asserts the role and significance of the most widely used taxonomies and illustrates their application with selected examples from the latest curriculum. Taxonomies also influence the selection of didactic strategies, teaching activities, and tasks for achieving objectives. furthermore, they are instrumental in shaping assessment criteria. The knowledge outlined in curriculum objectives includes transversal skills and competencies shared across subjects, including complex and critical thinking, creativity and innovation, collaboration and communication, digital literacy, and self-regulation.