Predstavnici ZRSŠ na konferenci “Sodobna šola in aktivno državljanstvo: izzivi in novi pristopi poučevanja”

V petek, 17. januarja 2025, je na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani potekala konferenca z naslovom “Sodobna šola in aktivno državljanstvo: izzivi in novi pristopi poučevanja“, na kateri sta sodelovali tudi predstavnici Zavoda RS za šolstvo (ZRSŠ): direktorica Jasna Rojc ter Klavdija Šipuš, ki na ZRSŠ pokriva področje državljanske vzgoje in izobraževanja. Dogodek je bil organiziran v okviru projekta Aktivno EU poučevanje, v katerem kot partner sodeluje tudi ZRSŠ.

Glavni namen konference je bil odpreti dialog o sedanjosti in prihodnosti izobraževanja o državljanstvu v kontekstu trenutnih izzivov slovenskega šolstva, osredotočiti se na aktualne izzive v poučevanju državljanstva ter ponuditi priložnost za spoznavanje in razpravo o novih in učinkovitih pristopih k poučevanju državljanstva, ki so predstavljeni tudi v zborniku učnih aktivnosti.

V okviru okrogle mize »Dialog s političnimi odločevalci: izzivi slovenskega šolstva in aktivno državljanstvo kot vsešolski pristop« je direktorica ZRSŠ, Jasna Rojc, med drugim poudarila, da je potrebno reševati raznolike izzive, ki so povezani s podsistemi oziroma z različnimi področji v celotni vertikali splošnega izobraževanja, od predšolske vzgoje pa do zaključka srednješolskega izobraževanja. Povedala je, da so vsebine in cilji, povezani z aktivnim državljanstvom, prisotni tudi v številnih aktivnostih t. i. vsešolskega pristopa, bistveno pa je vprašanje ozaveščenosti, izvajanja, širjenja in implementacije. Poudarila je nujnost zagotavljanja varnega in spodbudnega učnega okolja ter pomen procesa kurikularne prenove, ki skozi umeščanje skupnih ciljev v učne načrte in kataloge znanj, ponuja številne priložnosti za interdisciplinarni in vsešolski pristop.   

Klavdija Šipuš je v svojem predavanju z naslovom »Izzivi poučevanja državljanstva v osnovnih in srednjih šolah: prenova učnih načrtov in spremljanje kakovosti« udeležence nagovorila preko ključnih globalnih izzivov in nujnih smernic skozi prizmo aktualnih »izzivalcev« v in za izobraževanje. Poudarila je pomen nujnosti kritičnega pristopa in odzivanja na izzive pri poučevanju in učenju državljanske vzgoje v osnovni in srednji šoli, pomen umeščanja skupnih ciljev kot pomembnega sestavnega dela kurikularne prenove in spremljanja kakovosti poučevanja državljanske vzgoje za dvig kakovosti poučevanja in implementacijo tistih pedagoških pristopov in praks, ki prispevajo k sobivanju, sodelovanju in sooblikovanju bolj trajnostne in bolj pravične družbe.

Organizacija in izvedba konference je izjemen primer kontinuiranega sodelovanja strokovnjakov iz Fakultete za družbene vede, ZRSŠ, Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani in drugih partnerjev, učiteljev aktivnega državljanstva gimnazijskih programov, programov srednjega strokovnega in srednjega poklicnega izobraževanja ter osnovnošolskih učiteljev predmeta domovinska in državljanska kultura in etika.

Pomemben del dogodka so predstavljale delavnice, v sklopu katerih so učiteljice in učitelji predstavili in izkusili nove pristope k poučevanju. Udeleženci so sodelovali tudi v predstavitvah in diskusijah o primerih poučevanja prek izkustvenega učenja, ki so objavljeni v publikaciji “Zbornik učnih aktivnosti: aktivno državljanstvo” (dostopno prek: https://www.zrss.si/pdf/BEAT_zbornik_ucnih_aktivnosti.pdf).  

V okviru projekta Aktivno EU poučevanje je nastalo več publikacij v podporo poučevanju aktivnega državljanstva oziroma državljanske vzgoje v srednjih in osnovnih šolah, ki so dostopni spodaj: