Kurikularna prenova na 11. konferenci ravnateljic in ravnateljev vzgojno-izobraževalnih zavodov v Republiki Sloveniji


Na Brdu pri Kranju je 21. 8. 2025 v organizaciji Zavoda RS za šolstvo potekala 11. konferenca ravnateljic in ravnateljev vzgojno-izobraževalnih zavodov v Republiki Sloveniji.

Letošnje srečanje je bilo naslovljeno »Spremembam odpiramo vrata«, saj smo s konferenco osmislili nujnost sprememb, na katere opozarjajo tudi izsledki mednarodnih raziskav različnih vrst pismenosti in na katere se odzivamo s kurikularno prenovo. Kurikularna prenova je del ukrepov načrta, ki se financira iz Mehanizma za okrevanje in odpornost.

Kurikularni prenovi so bila v večji meri namenjena predavanja mag. Mojce Suban (»Kurikularna prenova v luči mednarodnih raziskav«), direktorice ZRSŠ Jasne Rojc (»Kurikularna prenova: do kod smo prišli in kaj nas še čaka«) ter dr. Fani Nolimal (»Didaktična priporočila v prenovljenih učnih načrtih in katalogih znanj: kaj prinašajo in kako jih uporabiti?«).

Mag. Mojca Suban je predstavila spremembe v prenovljenih učnih načrtih za matematiko in naravoslovje, ki so nastale tudi kot odziv stroke na rezultate mednarodnih raziskav (TIMSS 2015 in 2023 ter PISA 2022) ter projekta NA-MA POTI (2016-2022). Izpostavljena je bila nova tema učnega načrta za matematiko, matematična in finančna pismenost ter odnos do matematike. Predstavljena je bila tudi zasnova ciljev pri naravoslovju, ki vključujejo naravoslovne postopke, poudarjajo izkustveno učenje, z raziskovanjem in eksperimentiranjem.

Jasna Rojc, direktorica ZRSŠ, je predstavila proces kurikularne prenove ter temeljna izhodišča prenove, ki poudarjajo, da je znanje vodilo pouka in temelj splošne izobrazbe. Predstavila je dosedanje rezultate in načrtovane aktivnosti do leta 2025. Med njimi namenja ZRSŠ posebno pozornost usposabljanju strokovnih in vodstvenih delavcev za uvajanje prenovljenih kurikularnih dokumentov. Usposabljanje bo potekalo v okviru projekta Kurikularna prenova – nove poti do znanja (KUP). Ob uvajanju kurikularnih dokumentov v šolsko prakso bo potekala tudi spremljava njihovega uvajanja. Udeležence konference je v zaključku predavanja nagovorila, da lahko le skupaj dosežemo trajne pozitivne spremembe, če bomo k novostim pristopili pripravljeni, jih naslovili s premislekom, modrostjo in pogledom v prihodnost.

Dr. Fani Nolimal je v predavanju osvetlila pomen didaktičnih priporočil, ki so v prenovljenih učnih načrtih in katalogih znanj organizirana na več nivojih. Splošna didaktična priporočila in Splošna priporočila za vrednotenje znanja vključujejo krovne usmeritve za načrtovanje, poučevanje in vrednotenje znanja. Specialnodidaktična priporočila odgovarjajo na vprašanje, katere didaktične modele, strategije in metode uporabiti. Vključujejo pojasnila učiteljem glede uporabe učnih načrtov in katalogov znanj, osmislijo specifična didaktična načela po predmetih ter podajo usmeritve in priporočila za poučevanje, samostojno učenje, povezovanje, uporabo didaktičnih gradiv in pripomočkov. Poudarjen je bil pomen upoštevanja raznolikih dejavnikov, ki pogojujejo izbiro didaktičnih strategij, učnih metod in oblik. Poleg tega je bila izpostavljena tudi nujnost diferenciranega in individualiziranega poučevanja ter personaliziranega učenja, pri čemer je ključen razmislek o tem, kaj in kako prilagajati v učnem procesu.