Vloga učitelja in učenca (dijaka) v teoriji in prenovljenih učnih načrtih in katalogih znanj


https://doi.org/10.59132/viz/2025/4-5/14-22

Izvleček

Didaktične usmeritve za udejanjanje inkluzivne, digitalno podprte in trajnostno naravnane vzgoje in izobraževanja v prenovljenih učnih načrtih in katalogih znanj sovpadajo s teoretskimi podmenami hevristične (izkustvene) didaktične paradigme in socialnokonstruktivističnega modela poučevanja in učenja. navedena paradigma in model v ospredje pouka postavljata učenca in njegovo aktivno (kognitivno, čustveno, socialno) vključenost v učni proces. tovrstne teoretske podmene se v praksi najbolj učinkovito uresničujejo skozi raziskovalne in preučevalne metode ter didaktične strategije, kot so projektni, raziskovalni in problemski pouk ter sodelovalno učenje. Pri učenju je poudarek na izkustvenem učenju ob preučevanju predvsem avtentičnih učnih situacij, na podlagi katerih se učenci bolj ali manj samostojno učijo, nadgrajujejo in izgrajujejo svoje znanje predvsem po induktivni spoznavni poti. Učenec je tako predvsem v vlogi aktivnega raziskovalca in ustvarjalca lastnega znanja, učitelj pa v vlogi mentorja, svetovalca in spodbujevalca, kadar je didaktično ustrezneje, pa tudi v vlogah prenašalca znanja. Ob tem je pomembno vedeti, da če učitelj osmišljeno uporablja didaktične strategije, ki sovpadajo z načeli socialnega konstruktivizma in izkustvenega učenja, imajo učenci več priložnosti za samostojno učenje, kar posledično vpliva na boljšo učno motivacijo in bolj poglobljeno učenje, kar omogoča doseganje kakovostnejšega znanja in spretnosti na višjih taksonomskih ravneh.

Abstract

Teacher and Student Roles in Contemporary Learning Environments: Insights from the Reformed Curriculum and Knowledge Catalogues

Didactic guidelines for implementing inclusive, digitally supported, and sustainability-oriented education in the reformed curriculum and knowledge catalogues align with the theoretical foundations of the heuristic (experiential) didactic paradigm and the social constructivist model of teaching and learning. These frameworks prioritise students and their active (cognitive, emotional, social) involvement in the learning process. The theoretical principles are most effectively applied in practice through research- and inquiry-based methods and didactic strategies, such as project-based, research-based, problem-based teaching, and collaborative learning. the focus is on experiential engagement with authentic learning situations, allowing students to construct and enhance knowledge independ ently, primarily through inductive reasoning. Students predominantly act as active researchers and creators of their knowledge, while teachers assume the roles of mentors, advisors, and facilitators, and, when appropriate, also as knowledge transmitters. Effective use of these strategies enhances opportunities for independent learning, increases motivation, deepens understanding, and supports mastery of higher-quality cognitive skills.