https://doi.org/10.59132/geo/2025/1/42-50
Izvleček
Taksonomije učnih ciljev so koristno pomagalo učiteljem, da dosežejo določene učne izide pri učencih glede na učne cilje v učnem načrtu. V slovenskem prostoru je poznana predvsem Bloomova taksonomija učnih ciljev, s katero si učitelji velikokrat pomagajo pri ocenjevanju znanja. A taksonomija se lahko uporablja tudi na drugačne načine. V članku predstavljamo prenovljeno Bloomovo taksonomija in SOLO taksonomijo ter primere dveh medpredmetnih učnih ur geografije in zgodovine, ki sta oblikovani s pomočjo teh dveh taksonomij.
Abstract
Integrating Learning Taxonomies into Geography Classroom
Taxonomies of learning objectives serve as valuable tools for teachers, enabling them to align specific student outcomes with curriculum goals. Slovenian educators widely recognise and frequently use Bloom’s taxonomy of learning objectives to support their assessment practices. However, taxonomies offer broader applications beyond evaluation. This paper introduces the revised Bloom’s taxonomy and the SOLO taxonomy, and it presents examples of two cross-curricular lessons in geography and history designed using these frameworks.