Koncepti znanja, učenja in poučevanja


https://doi.org/10.59132/viz/2025/4-5/23-29

Izvleček

V prispevku izhajamo iz predpostavke, da si tako v šolstvu kot pri njegovi prenovi v prvi vrsti prizadevamo za kakovostno znanje. kakovostno znanje opredelimo v več razsežnostih, s poudarkom na globljem (konceptualnem) razumevanju kot najbolj zaželenem cilju. Pot do le-tega je proces učenja, ki podpira globlje razumevanje in procesiranje učnih vsebin. To pomeni, da bi moralo biti poučevanje načrtovanje takšnih učnih izkušenj, ki v čim večji meri to podpirajo s premišljeno tlakovanimi spoznavnimi (miselnimi) aktivnostmi. Aktivno učenje v tej perspektivi ni mišljeno kot serija povnanjenih aktivnosti, ampak kot vključevanje čim več ustreznih podpornih spoznavnih postopkov oz. miselnih procesov (aktivnosti) z namenom poglobljenega (namesto površinskega) izgrajevanja znanja, usvojenega na različnih (tudi višjih) taksonomskih ravneh.

Abstract

Concepts of Knowledge, Learning, and Teaching

This article starts from the premise that both education and its reform primarily aim to promote high-quality knowledge, which is understood across several dimensions, with an emphasis on deeper (conceptual) understanding as the most desirable goal. Achieving it requires a learning process that facilitates in-depth understanding and processing of subject content. Consequently, instruction should focus on planning of learning experiences that maximise opportunities for conceptual engagement through thoughtfully structured cognitive activities. In this context, active learning is not merely a sequence of external activities; it incorporates relevant cognitive processes (mental activities) aimed at constructing knowledge in a deep, rather than superficial, manner. This approach supports mastery across multiple, including higher-order, taxonomic levels.