Poti, ki smo jih prehodili, in tiste, ki jih še moramo


Kritični premislek ob prenovi učnih načrtov

https://doi.org/10.59132/viz/2025/4-5/7-13

Izvleček

V članku obravnavam prenovo učnih načrtov v osnovnih šolah in gimnazijah. V prvem delu na kratko povzemam tri temeljne koncepte, ki smo jih vključili v Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji, tj. splošno izobrazbo, znanje ter aktivnost učencev in dijakov, nato pa tudi usmeritve, ki jih izhodišča vsebujejo glede strukture učnih načrtov. V prispevku ugotavljam, da proces prenove ni povsem sledil intencam izhodišč, zlasti zaradi časov nih in drugih omejitev, ki so izhajale iz Načrta za okrevanje in odpornost, pa tudi zaradi šolskopolitičnih odločitev, povezanih s širšimi reformnimi procesi. Smo na točki, ko je Strokovni svet za splošno izobraževanje določil večino prenovljenih učnih načrtov, ki so zdaj po vertikali osnovne šole in gimnazije konceptualno in strukturno poenoteni in vsebujejo opredelitev predmeta, učne cilje (urejene po temah in sklopih) ter standarde znanja. Predlagam, da se v procesu uvajanja učnih načrtov v prakso zagotovi ustrezno usposabljanje učiteljev, primerjalno analizo med prejšnjimi in prenovljenimi učnimi načrti, dostop do pregledne tiskane verzije učnih načrtov in ločeno do didaktičnih priporočil, zlasti pa, da se v procesu uvajanja sistematično pridobi mnenja učiteljev in drugih relevantnih strokovnjakov o ustreznosti prenovljenih dokumentov ter se jih tudi smiselno upošteva pri končni redakciji.

Abstract

Paths Taken and Paths Ahead: Critical Reflection on Curriculum Reform

This article examines the curriculum reform in primary and secondary schools. the first part briefly summarises three core concepts incorporated in the Foundations for Curriculum Reform in Primary and Secondary Schools: general education, knowledge and learner activity, and curriculum structure. The analysis suggests that the reform process did not fully adhere to the guidelines, partly due to time constraints imposed by the Recovery and Resilience Plan, as well as school policy decisions shaped by broader reform agendas. Currently, the expert Council for General education has approved most of the reformed curriculum, which is now conceptually and structurally unified across primary and secondary schools. They define subject areas, educational objectives (organised by topics and strands), and knowledge standards. this paper recommends ensuring appropriate teacher training, conducting a comparative analysis with the previous curriculum, providing access to clear printed versions and separate didactic recommendations, and, crucially, systematically incorporating teacher and expert feedback in the final editing process.