Navodila s priročnikom za obravnavo medvrstniškega nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih - page 28

28
z namenom medsebojenga sodelovanja (načrtovanja in usklajevanja aktivnosti). Pomemben
vidik sodelovanja z drugimi organi in organizacijami pa je tudi skupno načrtovanje in izvajanje
preventivnih dejavnosti.
PREVENTIVNE DEJAVNOSTI NA PODROČJU MEDVRSTNIŠKEGA NASILJA
Pri preprečevanju medvrstniškega nasilja v VIZ so evropske države, tudi Slovenija, razvile v
zadnjih desetletjih številne preventivne modele (Muršič, Filipčič, Klemenčič, Pušnik, Lešnik
Mugnaioni 2012). Vsebinsko jih lahko uvrstimo v tri večje skupine:
1.) Modeli, v katerih se na različne načine (delavnice, igre vlog, interaktivna predavanja,
projektni dnevi ...) poskuša otrokom predstaviti:
-značilnosti ter različne oblike nasilja,
-kako jih prepoznati in kakšne so lahko njegove posledice,
-kako vrstniku pomagati, če je v primežu nasilja,
-kako se odzvati na nasilno vedenje vrstnikov in se zaščititi,
-komu POVEDATI,
-kakšna je vloga opazovalcev in kakšna je vloga učiteljev/vzgojiteljev ter VIZ,
-kdo vse lahko otroku pomaga, če je doživel posamezno nasilno dejanje ali če je trpinčen …
Cilj teh pristopov je torej razumevanje dinamike nasilja, vloge različnih akterjev in učenje
aktivnega soočanja z nasilnim vedenjem. Običajno te pristope izvaja šolska svetovalna služba
ali zunanji strokovnjaki iz nevladnih organizacij ali izobraževalnih ustanov.
2.) Modeli, ki se usmerjajo v vzroke za izbiro nasilja v medosebnih odnosih in komunikaciji ter
v učenje vedenj, ki neposredno preprečujejo nasilna dejanja. V teh pristopih se poskuša:
- graditi asertivnost, dobro samopodobo in samospoštovanje pri otrocih;
- otroke učiti reševanja sporov in konfliktov na konstruktiven način, ki izključuje uporabo
nasilja za dosego lastnih ciljev, interesov in zadovoljitve potreb. Predvsem gre za učenje
vrstniške mediacije, pogajanj, iskanja kompromisov;
- razvijati »problem solving« pristope, kjer se otroci učijo samostojnega reševanja problemov
na nenasilen način;
- pri otrocih krepiti emocionalno pismenost, s katero znajo prepoznati in razumeti lastna
čustva ter jih obvladovati v različnih kontekstih vrstniških interakcij, hkrati pa uspejo
prepoznati čustva drugih in skladno s tem izbirati nenasilna vedenja …
Te modele lahko v VIZ razvija šolska svetovalna služba v oddelkih ali individualno s
posameznimi otroki. Pri tem lahko sodeluje z zunanjimi strokovnimi in svetovalnimi
ustanovami ali nevladnimi organizacijami.
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31
Powered by FlippingBook