zbornik_konferenca_razredni_pouk_2020

48 Z barvami do večje vključenosti v razredu With colours to a better classroom inclusion mag. Maja Volk Osnovna šola Glazija Celje volkmaja@gmail.com V sekcijskem predavanju bo predstavljena simptomatika skotopičnega sindroma, njegovo prepoznavanje v razredu ali doma ter iskanje ustreznih rešitev. Pri tem je izjemnega pomena osveščenost učitelja ter sodelovanje in upoštevanje napotkov, ki jih v svojem poročilu zapiše Certificirani presojevalec Irlen ali diagnostik Irlen. Skozi prikazane primere iz prakse (videoposnetki z razlago) bo udeleženec predavanja spoznal značilnosti učenca, ki se sooča z naslednjimi težavami: na učnem področju ne dosega pričakovanih ciljev, pri nalogah, ki vključujejo branje z razumevanjem in pisanje je manj uspešen, razvije slabo samopodobo in strah, ima težave s koncentracijo, kaže odpor do dela, s sošolci prihaja v konflikte in počasi je njegova vključenost v vzgojno-izobraževalni proces vse manjša. Doma se težave odražajo z odklanjanjem šolskega dela, utrujenostjo, bolečinami v očeh, slabostmi, glavoboli ali vrtoglavicami. Ob opažanju teh simptomov, ki jih znanstveno dokazano povezujemo s skotopičnim sindromom, je s posebno metodo Irlen možno najti rešitev, ki se skriva v barvah (Irlen, 2005). Gre za težavo v vidnem procesiranju opazovane okolice, pri čemer se zaradi motnje potovanja signalov po vidnem živcu slika v možganih ne sestavi pravilno in jo oseba s skotopičnim sindromom zaznava popačeno. Pri branju črnega besedila na beli podlagi celoten spekter barv mavrice, ki sestavlja belo, ne prispe enakomerno do vizualnega korteksa – signal ene barve zamuja ali prihaja popačen, zato možgani ne zmorejo sestaviti ustrezne slike (Irlen, 2010). Učenec toži, da se besedilo megli, premika, trese, vijuga ali vrtinči in branje postaja prava nočna mora. Z barvnimi folijami ali spektralnimi filtri Irlen prilagodimo valovno dolžino svetlobe, ki pride do možganov na tak način, da zmorejo brez težav sestaviti realno in čisto sliko opazovane okolice in so zopet normalno obremenjeni in v zelo kratkem času se opisane težave znatno zmanjšajo ali celo popolnoma izginejo (Irlen, 2005). Učenec lažje in bolje funkcionira, odpor do učenja in branja se zmanjšuje, pri izkazovanju znanja je uspešnejši, samozavestnejši, kar pomembno vpliva na to, da se sam vključuje in je enakovredno vključen v skupino ter izobraževalni proces v šoli. Viri in literatura: Irlen, H. (2010). The Irlen revolution . New York: Square One Publishers. Irlen, H. (2005). Reading by the Colors . New York: The Berkley Publishing Group. Noble, J., Orton, M., Irlen, S., Robinson, G. (2. 6. 2004 ). A controlled field study of the use of coloured overlays on reading achievement. Australian journal of learning disabilities , 9 (2), 14–22 .

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMTI3