Naslov
Merjenje energijskih izgub pri odboju žoge
Avtor
Đulijana Juričić
Kratek opis za učitelje

Vaja je namenjena ponavljanju, utrjevanju in poglabljanju snovi o potencialni in kinetični energiji ter energijskem zakonu. Učenci izvedejo preprosto meritev višine odboja žoge, na podlagi katere izračunajo energijske izgube.

Pripravljeni so delovni listi, ki omogočajo diferencirano izvedbo. Učenci, ki bodo izvajali vajo na višjem nivoju, bodo morali sami načrtovati potek merjenja, medtem ko bodo tisti, ki bodo izvajali vajo na nižjem nivoju, le merili in računali.
Cilji

Učenci:

na ravni kognitivnega znanja:

  • ponovijo, kako se računata potencialna in kinetična energija;
  • se naučijo, kako se računajo energijske izgube;

na ravni veščin:

  • se urijo v natančnosti merjenj;
  • se urijo v obdelavi rezultatov merjenj;
  • se urijo v sklepanju na podlagi rezultatov merjenj;
  • razvijajo veščino timskega dela;
  • razvijajo iznajdljivost.


Priporočilo za oblike in metode dela ter izvedbo

Eksperimentalno delo z diferenciacijo

Učenci naj izvajajo vajo v dvojicah. Pred začetkom eksperimentiranja naj pazljivo preberejo delovni list. Tisti, ki izvajajo vajo na višjem nivoju, naj sami načrtujejo poskus. Če jim ne uspe, naj jim pomaga učitelj ali naj pogledajo k sošolcem, ki izvajajo vajo na nižjem nivoju.

Pri izvajanju meritev naj eden spušča žogo, drugi odčita višino odboja. To je lažje narediti, če merilni trak zalepimo na steno in si pri odčitavanju pomagamo s palico, s knjigo ali podobnim pripomočkom, s katerim najprej označimo višino odboja ob merilnem traku in jo šele potem odčitamo. Učenci lahko posnamejo odboj z mobilnim telefonom in iz posnetka odčitajo višino odboja.

Zelo zanimivo je prepustiti način odčitavanja učencem, ker s tem razvijajo iznajdljivost. Pomagamo jim z nasveti, le če sami ne zmorejo ugotoviti, kako bi lahko izboljšali natančnost odčitavanja.
Čas za izvedbo
od 45 do 60 minut
Zahtevnost
več ravni
Vključen eksperiment
da
Priloge
  word icon  Napotki za učence (.docx)
  pdf icon  Priporočila za učitelje (.pdf)